درمان سرطان ریه
نوشته شده توسط : spudgene

انقلاب بزرگ در درمان قطعی سرطان ریه با اسپادژن

 

سرطان ریه زمانی اتفاق می‌افتد که سلول‌های غیرطبیعی رشد کنترل‌ناپذیری داشته باشند و این سلول‌ها باعث ایجاد تومور در ریه شوند. در سال ۲۰۲۲، سرطان ریه به تنهایی باعث مرگ حدود ۲٫۰۹ میلیون نفر در سراسر جهان شده است. نرخ بقای پنج ساله برای افراد مبتلا در هنگام تشخیص زود هنگام سرطان ریه، ۵۶ درصد است، این رقم زمانی که سرطان دیر تشخیص داده می‌شود، تنها به ۵ درصد کاهش می‌یابد ولی با این حال، تنها ۱۶ درصد از سرطان‌های ریه در مراحل اولیه تشخیص داده می‌شوند.


انواع سرطان ریه

سرطان ریه از نظر بافت شناسی به دو شکل اصلی طبقه بندی می شود: سرطان ریه سلول کوچک (SCLC)  و سرطان ریه سلول غیر کوچک  (NSCLC)که خود شامل چندین زیر گروه (آدنوکارسینوم، کارسینوم سلول سنگفرشی و کارسینوم سلول بزرگ)  است که هرکدام دارای ویژگی های بالینی و درمان مجزا هستند.SCLC  حدود ۱۵ درصد ازموارد ابتلا به سرطان ریه را شامل می‌شود در حالی که NSCLC تقریباً عامل ۸۵ درصد موارد سرطان ریه می باشد.

علائم سرطان

برخی از علائم معمول سرطان ریه عبارتند از:

  • سرفه بدون دلیل حداقل به مدت ۳ هفته (با یا بدون سرفه خونی)
  • کاهش وزن ناخواسته (بیش از ۵% در ۶ ماه)
  • تنگی نفس تازه شروع شده
  • درد قفسه سینه (به دلیل حمله تومور به پلور یا دیواره قفسه سینه)
  • درد استخوان (به دلیل متاستازها – معمولاً ستون فقرات، لگن و استخوان های بلند)

 

درمان سرطان ریه شامل یک یا چند رویکرد زیر است

 

عمل جراحی

جراحی بخشی از درمان سرطان ریه در مراحل اولیه است. نوع جراحی به اندازه و محل تومور در ریه، وسعت سرطان، سلامت عمومی بیمار و عوامل دیگر بستگی دارد. بسیاری از جراحی ها با یک برش طولانی در کنار قفسه سینه انجام می شود که به عنوان توراکوتومی شناخته می شود. برخی از تومورهای مرحله اولیه ممکن است با جراحی قفسه سینه با کمک ویدیویی (VATS) درمان شوند، که از چندین برش کوچک (به جای یک برش بزرگ) و ابزارهای جراحی طولانی ویژه استفاده می کند.

پرتو درمانی

پرتودرمانی استفاده از پرتوهای پر انرژی برای کشتن سلول های سرطانی و کوچک کردن تومورها است. همچنین ممکن است از پرتودرمانی همراه با شیمی درمانی برای درمان سرطان ریه استفاده شود. برای انجام پرتودرمانی از تکنیک های زیر استفاده می شود:

 

پرتودرمانی خارجی (پرتودرمانی خارجی): درمانی که دقیقاً سطوح بالایی از تابش را مستقیماً به سلول های سرطانی ارسال می کند. دستگاه توسط پرتودرمانگر کنترل می شود. از آنجایی که پرتو برای از بین بردن سلول های سرطانی و کوچک کردن تومورها استفاده می شود، ممکن است از سپرهای ویژه ای برای محافظت از بافت اطراف ناحیه درمان استفاده شود. پرتو درمانی بدون درد است و معمولا چند دقیقه طول می کشد.

 

شیمی درمانی

در حالی که جراحی و پرتودرمانی تنها در یک ناحیه از بدن متمرکز است، شیمی درمانی در سراسر بدن برای جستجوی سلول های تومور انجام می شود. در بیشتر موارد شیمی درمانی از طریق انفوزیون IV انجام می شود. شیمی درمانی با تداخل در توانایی رشد یا تولید مثل سلول های سرطانی عمل می کند. گروه‌های مختلف داروها به روش‌های مختلفی برای مبارزه با سلول‌های سرطانی عمل می‌کنند. انکولوژیست یک برنامه درمانی برای هر فرد توصیه می کند. شیمی درمانی ممکن است قبل از درمان های دیگر، بعد از درمان های دیگر یا به تنهایی برای سرطان ریه انجام شود.

 





:: بازدید از این مطلب : 199
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 20 مهر 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: